Výhody konzumovania kukurice

Hodnotenie článku

Kukurica patrí podobne ako napríklad pšenica, jačmeň či ovos medzi obilninu. Za zeleninu možno ale považovať kukuričná zrnká. Vedeli ste že niektoré druhy sú výhradne pestované ako krmivo pre dobytok, iné ako predvolené plodina pre spracovateľský priemysel alebo výrobu biopalív? V potravinárskom priemysle sa používajú pri výrobe oleja, škrobu, múky, glukózy či vyrába sa z neho známy popcorn.

Pôvod kukurice

Kukurica pôvodne pochádza z horských oblastí Peru. Domorodí obyvatelia ju zrejme vyšľachtili až do dnešnej podoby, postupne sa rozšírila do celého sveta.

Kukurica pre zdravie

Kukurica obsahuje veľké množstvo glukózy, ktorú potrebujeme na energiu. Či už ide o fyzickú alebo psychickú.

Je bohatá na mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny, predovšetkým na kyselinu linolovú. Lisuje sa z nej veľmi výživný olej, ktorý pomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi.

Čerstvá cukrová kukurica obsahuje približne 3% proteínov, zatiaľ čo v sušenej ich je až 10%.

 

Biela kukurica neobsahuje skoro žiaden provitamín A a žltá cukrová kukurica ho má 28 mikrogramov RE / 100 g. Ak je cukrová kukurica konzervovaná, každým rokom stráca 25% tohto vitamínu.

 

Kukurica obsahuje veľa draslíka, fosforu, horčíka a železa, ale za to veľmi málo vápnika. Cukrová kukurica je dobrým zdrojom rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny.

 

Kukurica mierne spomaľuje činnosť štítnej žľazy a proces trávenia, preto je aj jej konzumácia vhodná pri hypertyreóze, ktorý sa okrem iného prejavuje chudnutím a nervozitou. Konzumácia kukurice sa odporúča v prípade, ak je zo zdravotných dôvodov potrebné zvýšiť telesnú hmotnosť.

Kukurica upokojuje a chráni črevnú sliznicu. Dobre ju znášajú pacienti s chronickou kolitídou a so syndrómom dráždivého čreva.

– zvyšuje odolnosť voči stresu

– podporuje sústredenie

–  dôležitá pre správnu funkciu orgánov

– zlepšuje stav vlasov, nechtov a pleti

–  pomáha znižovať cholesterol

–  dôležitá pre správnu krvotvorbu a okysličovanie buniek. Stopové prvky ako sú napríklad železo, horčík, zinok, mangán, selén chránia správnu hladinu hormónov, zlepšujú plodnosť a potenciu

– posilňuje nervy

– zvyšuje koncentráciu


– zlepšuje náladu

–  omladzuje

– posilňuje srdce

– zlepšuje mozgovú činnosť

preco jest kukuricu

 

Kukurica pre starších i mladších

Kukurica je vhodná pre deti predškolského a školského veku a v období dospievania, kedy je zdrojom energie, ako aj látok nevyhnutných pre zdravý vývoj fyzický i mentálny.

U dospelých a starších ľudí zase pomôže udržať kondíciu a celkovú vitalitu, pevné nervy a odolnosť voči stresu, pohlavnú výkonnosť a funkčný imunitný systém.

 Skladovanie, príprava a výber kukurice

Čerstvú kukuricu môžeme skladovať len krátko, pretože kukuričný cukor sa totiž mení na škrob a zrná múčnatia. Vhodná je aj napríklad kukurica konzervovaná alebo zmrazená, tiež kukuričnú múku, krupicu (polentu) a škrob. Kukuričná múka a krupica sú navyše vhodné pre ľudí trpiacich celiakiou, tzn. pre bezlepkovú diétu.

Kukurica sa dá pripraviť na viacero spôsobov. Mladé šťavnaté klasy sa dajú jesť surové, buď samotné alebo v zeleninovom šaláte, majú veľmi príjemnú, sladkastú chuť. Pridávajú sa aj do pokrmov napr. Ázijskej a mexickej kuchyne, taktiež sú výborné do ryže alebo cestovín, alebo ich môžeme sterilizovať v octe, podobne, ako uhorky.

Zrelé  kukurice, ktoré možno kúpiť ako čerstvé, tak zmrazené, sú výbornou prílohou k jedlám. Dajú sa povariť v solené vode, upraviť na pare, piecť, alebo grilovať. Samotná zrná môžeme pripraviť rovnakým spôsobom.

Aronia čierna účinky a recepty

Koriander zdravie a vôňa v kuchyni

Poslať komentár

Your email address will not be published.





1 + = päť