Potraviny znižujúce krvný tlak

Hodnotenie článku

Vysoký krvný tlak – hypertenzia je rizikovým faktorom pre mnohé chronické ochorenia, preto aj tu platí, že je dobré to vyskúšať.V článku najdete potraviny ktoré pomáhajú znižovať krvný tlak , je to zdravý spôsob ako si udržať zdravé vnútorné orgány.

Aké riziká prináša zvýšený krvný tlak ?

Hypertenzia je chorobný stav, ktorý je príčinou poškodenia orgánov a orgánových systémov (mozog, obličky, srdcovo-cievny systém, samotné srdce na hypertenziu reaguje zväčšením ľavej komory. ), ale hlavne zapríčiňuje trvalé poškodenie srdcovo-cievneho systému a môže sa skončiť smrťou.

  • Za normálny krvný tlak sa už dlhý čas označuje hodnota asi 120/80 mmHg.
  • O zvýšenom krvnom tlaku sa hovorí, keď má hodnotu 140/90 mmHg
  • Ešte v norme sa dá považovať krvný tlak pre ľudí 130/85 platí pre ľudí vo veku  25 – 74  rokov

Zoznam potravín ktoré pomáhajú znižovať krvný tlak :

Potraviny väčšinou nemajú vedľajšie účinky, samozrejme pri zvýšenom krvnom tlaku treba dať na rady lekárov.Zaradením zdravých potravín do jedálničku však môžete spraviť len dobre. Je veľmi dobré ak si môžete merať krvný tlak často resp doma , možete tak sledovať pokroky ktoré vaše telo robí. Vyberať môžete z dlhého zoznamu potravín:


 

celer znižuje krvný tlakZeler v tradičnej čínskej medicíne sa predpisuje úplne bežne pacientom s vysokým krvným tlakom už po stáročia.Obsahuje fytochemikálie známe ako ftalidy, ktoré zlepšujú vlastnosti svalového  tkaniva v cievnych stenách, nasledkom čoho sa  zvýšuje prietok krvi, a zároveň znížuje krvný tlak.

Stačí konzumovať štyri stonky zeleru denne.

 


 

ľanove semienka potraviny ktore znizuju krvný tlakĽanové semienka – významne znižujú výskyt hypertenzie majú celý rad pozitívnych účinkov  článok 1 a článok2. Lekársky časopis Medscape informoval o šesťmesačnej štúdie ktorá preukázala, že už denná dávka 30 gramov pomletých ľanových semienok, podávaná, príznačne znížila vysoký krvný tlak.

Po šiestich mesiacoch podávania ľanových semienok klesol systolický krvný tlak priemerne o 10 mm Hg a diastolický o 7 mm Hg. U skupiny s placebom sa krvný tlak mierne zvýšil o ~ 3mmHg.

Štúdia bola vykonana na celkovo 110 pacientoch, z ktorých trpelo 75% malo diagnostikovaný hypertenziu – vysoký krvný tlak.

Pravidelná dávka pomletých ľanových semienok môže znížiť riziko mozgovej mŕtvice o 50 percent ao 30 percent riziko srdcového infarktu.


 


losos pre zdravy tlakRyby 
– sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ktoré majú celý rad prospešných účinkov pre srdcovo cievny systém. Samozrejme patria medzi potraviny ktoré znižujú krvný tlak. Môžete konzumovať lososovité ryby, pstruh, halibut, sleď, pleskáč či tuniaka.Podľa odborníkov z Harvard School of Public Health stačí konzumovať 2 g omega-3 mastných kyselín každý týždeň, a znížite tak riziko srdcového ochorenia a vysokého krvného tlaku o 36%.

Omega-3 mastné kyseliny sú esenciálne mastné kyseliny, ktoré pôsobia ako prírodný liek na riedenie krvi. Menej viskózna (hustá) krv znamená menšiu pravdepodobnosť vzniku zrazenín v žilách a tepnách.  To zodpovedá jednej až dvom porciám mastných sladkovodných rýb týždenne.

Zoznam potravín obsahujúci  Omega-3 mastné kyseliny 


 

kajenské korenieKajenské korenie (chilli papričky) sa radí medzi  najúčinnejšie prírodné lieky, ktoré stabilizujú krvný tlak. Kajenské korenie upravuje krv takým spôsobom, že pomáha čisteniu upchatých artérií a je o ňom známe, že lieči choré srdce.

Denné užívanie jednej čajovej lyžičky čili v horúcej vode alebo rozmiešané v džúse (ktorý je samozrejme bez cukru a chemických stabilizátorov) prináša stabilizuje krvný tlak.Je vhodné začať s menšou dávkou a postupne ju zvyšovať.

Okrem liečby hypertenzie kajenské korenie pomáha schudnúť , nadváha je jednou z častých príčin vysokého krvného tlaku.

 


 

ovsená kaša zdravieOvsenné vločky – preukázataľne znižujú krvný tlak, bola vykonaná dvanásťtýždňová štúdia, ktorá sledovala pacientov ktorý konzumovali ovsenú kašu, jej výsledky ukázali, že 70% osôb ktoré trpeli vysokým krvným tlakom zaznamenalo  vyznamné zníženie krvného tlaku a zníženie liekov až o polovicu.

Ovos obsahuje vlákninu a horčík, ktoré majú blahodarné účinky na krvný tlak. Okrem toho funguje ako prevencia pred aterosklerózou.

Skúste do jedálničku zaradiť asi tri štvrtiny šálky denne.  Ovos je tiež vhodný na zahusťovanie polievok a dusených pokrmov.


 

cesnak a cibula na krvný tlakCesnak a cibuľa –Konzumácia cesnaku znižuje hypertenziu u ľudí, zatiaľ čo normálny krvný tlak neovplyvňuje. Pokles tlaku môžete sledovať 2 – 6 hodín po konzumácii,  Priaznivé účinky sa prisudzujú predovšetkým rade sírnych zlúčenín, najmä S-allylcysteinu a jeho S-oxidu (allicinu).

Ďalšie potraviny ktoré pomáhujú normálnemu krvnému tlaku: fazuľa,brokolica,jogurty,uhorky (šťava z uhoriek),grepfruit,jablká,banány,med,kakao

 


 

Bylinky ktoré zlepšujú krvný tlak:

púpava učinky krvny tlak

 

Púpava – uvoľňuje prebytočný sodík. Prebytok sodíka zvyšuje krvný tlak  a zúžuje krvných cievy. Púpava neznižje obsah draslíku (ako je tomu u iných diuretík) tan pomáha tlak regulovať.Okrem zníženia krvného tlaku je púpava dobrá aj pre pečeň, oči a pokožku.Používa sa v mnohých kultúrach ako liek, najmä v Ázii a Európe. Jedlá je celá rastlinka – listy i koreň.

Hloh obyčajný – je odporúčaný ako podporný prostriedok pri chorobách srdca, ciev a pri vysokom krvnom tlaku. Nemá toxické ani vedľajšie účinky, ale vždy je dobré ho užívať pod dohľadom lekára.


Medovka lekárska – okrem znižovania krvného tlaku ešte upokojuje a tlmí bolesť. Je úplne neškodná, predávkovanie nehrozí a nemá žiadne vedľajšie účinky.

Zbehovec plazivý – čaj z neho uľaví ťažkostiam spojeným s hypertenziou.

Koenzým Q10  je potravinový doplnok ktorý stabilizuje krvný tlak, zlepšuje stav artérií a podporuje kardiovaskulárny systém. Sirup z bobúľ hlohu znižuje krvný tlak, chráni steny artérií a zabraňuje hypertenziu alebo angíne. Ďalšími potravinovými doplnkami, ktoré podporujú kardiovaskulárny systém, sú rybí olej a kyselina fóliová.

Čomu sa vyvarovať pri zvýšenom krvnom tlaku ?

solené hranolky
Menej soli znamená že udržíte prísun soli na 2 – 3 g / deň. Priemere sa solí  3 – 6 g soli / deň. Výrazne obmedzte nákup, slaných sušienok, čipsov, slané korenia (s obsahom glutamátu), polievky v prášku, konzervy, jedlo z fast foodu atp.
Myslite na to, že 60 – 70% soli prijímanej počas dňa pochádza väčšinou z továrni vyrobeného jedla.

Menej tukov respektíve nahradte živočíšne tuky (maslo, masť, slanina, oškvarky, bôčik) za rastlinné (slnečnicový olej, olivový olej, sójový olej, rybí olej).
Zníženie príjmu tukov vyplýva hlavne z nutnosti znížiť nadváhu. Opäť to neznamená, že zo svojho jedálnička úplne vylúčite tuky. Iba vymeníte jeden druh tukov za iný.

Menej kávy rozumné pitie kávy  nezvyšuje riziko vysokého krvného tlaku. Ak máte hypertenziu a ste milovníci kávy, naučte sa piť prekvapkávanú kávu. Papierový filter totiž dokáže zachytiť tukové látky, ktoré káva obsahuje.

Menej alkoholu zvyšuje krvný tlak, ak ho pijete v množstve  (2 stredné piva, 2 poháriky vína alebo 2 poháriky tvrdého alkoholu) a viac. Treba toto množstvo znížiť o polovicu!
Odporúčané je rozumné množstvo kvalitného červeného vína.

Menej čierneho čaju obmedzte pitie silného čierneho čaju na maximálne 1 šálka denne.Ak máte vysoký krvný tlak, a máte radi čaj skúste  piť zelený alebo biely čaj. Tieto druhy čaju obsahujú menej kofeínu ako čierny čaj.

Prajeme veľa zdravia budeme radi ak sa podelite so skúsenostami a receptami určite pomôžete ďaľším .

 

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. Prírodné potraviny ktoré znižujú krvný tlak | Bio Strava
  2. Potraviny s obsahom chlorofylu očistia váš organizmus a dodajú energiu | Smoothie-Recepty.sk

Poslať komentár

Your email address will not be published.





4 + osem =