Cvičenie v tehotenstve

Hodnotenie článku

Nie som žiaden odborník, avšak nedá mi nepodeliť sa so skúsenosťami, ktoré som nadobudla počas tehotenstva ako aj pôrodu. V tomto článku by som chcela poukázať na to, aké výhody môže mať pre vás cvičenie v tehotenstve, samozrejme pokiaľ nepatríte do rizikovej skupiny tehotných žien.

Moje tehotenstvo sa vyvíjalo, dá sa napísať, vcelku dobre. Ranným nevoľnostiam som sa nevyhla ani ja v prvých mesiacoch tehotenstva. Postupná únava, opuch nôh.. a takto sa to celé u mňa začalo, že som si povedala, že musím niečo so sebou robiť, pretože ako som sa dozvedela, síce opuchmi nôh trpí väčšina žien, no dá sa im vyhnúť správnou životosprávou a vhodným cvičením. A tak začalo „putovanie“ po internete a čítanie rôznych náučných knižiek.

Keď som začala mať problémy s opuchmi nôh, samozrejme nešlo o nič strašné, iba som nechcela aby sa opuchy zhoršovali a načo nimi zbytočne trpieť pokiaľ nemusíme, všakže? 🙂 Tak som sa dočítala, že najlepšie by bolo obmedziť solenie, čo som teda aj spravila a troška si zacvičiť. A ono to v skutočnosti fungovalo. Opuchy prešli a keďže som sa začala viac zaujímať o cvičenie v tehotenstve, postupne som zisťovala, že je dôležité aby sa budúca mamička „hýbala“, pokiaľ nie je v rizikovej skupine.

Na internete sa dá nájsť množstvo videí s cvičením pre tehotné. Pamätám si, že ja som začínala postupne s 5 minútovým cvičením každý druhý deň. Išlo v ňom o precvičenie nôh, chrbta, rúk… Postupne sa mi cvičenie zapáčilo, že som vyhľadávala viac a viac cvičenia a verte mi, že som človek, ktorý je troška lenivý a sama som sa čudovala, koľko je vo mne energie.

Ak aj Vy patríte do kategórie žien, ktoré pred tehotenstvom necvičili, je potrebné zvážiť cviky v tehotenstve a začať pomaly tak ako ja. Počas tehotenstva nie je vhodné začínať náročnými cvikmi, aby ste neublížili sebe či bábätku. Cvičte pomaly aby ste sa nezadýchavali a nezrýchľoval sa vám tep. Taktiež vaša teplota by nemala presiahnuť nad 38 stupňov Celzia, teda žiadne potenie sa v posilovni či doma, iba pomalé cvičenie, ktoré vás ani vaše bábätko nijak nezaťažuje. Nerobte žiadne prudké pohyby, ani aktivity, pri ktorých by ste sa mohli zraniť. Neodporúčajú sa napríklad: loptové hry, korčuľovanie, paraglajding a podobne.

cvicenie v tehotenstve

Gravid joga

Medzi najznámejšie cvičenie v tehotenstve patrí gravid joga. Toto cvičenie má na svedomí, že sa budete cítiť uvoľnene a výborne nie len po telesnej ale aj po psychickej stránke, pretože gravid joga je zameraná na harmonizáciu celého tela, navyše pomáha znižovať ranné nevoľnosti, pozitívne vplýva na trávenie, zlepšuje funkciu srdcovo-cievneho systému, zmierňuje bolesti v chrbtici, pomáha zmierňovať predpôrodné bolesti, podporuje rast placenty, znižuje percento predčasných pôrodov a tak ďalej. Gravid jogu si môžete zacvičiť doma podľa videí alebo ísť na kurz, no jednoznačne by som sa jej nevyhýbala, pretože gravid joga pôsobí výborne nie len počas tehotenstva ale i počas samotného pôrodu a dojčenia. Ak vás trápia bolesti krížov v tehotenstve, ste stále unavená, je na čase si troška poštudovať gravid jogu a horsa na cvičenie.

Cvičenie na fitlopte

je opäť ďalším pozitívnym cvičením v tehotenstve. Fit lopty pre tehotné sú vyrábané zo špeciálneho materiálu s protisklzovou úpravou. Navyše sú mäkké, aby nedochádzalo k opuchu rodidiel. Cvičenie na fitlopte pomáha pri prevencii najčastejších problémov tehotných žien- vzniku kŕčových žíl, plochých nôh, bolestiam chrbtice a podobne.

Pilates

Priznám sa, keď som prvý krát videla cvičenie pilates u tehotných žien, troška som sa obávala tohto cvičenia, nakoľko ako som už spomínala, nebola som až tak zvyknutá cvičiť pred tehotenstvom, preto bolo potrebné toto cvičenie začať cvičiť radšej kratšie ako hneď začať polhodinové cvičenie. Niektoré cviky, ktoré sa mi zdali byť troška náročnejšie som vynechala a po pár cvičeniach, keď som už bola rozcvičená som pomaly robila všetky cviky ako som si našla na internete. Samozrejme, milé budúce maminky, ak si nie ste isté, či je toto alebo aj iné cvičenie pre vás vhodné, poraďte sa so svojim lekárom.

Toto bol taký stručný popis cvičenia v tehotenstve. Existuje mnoho cvikov. Ja som začínala týmito cvikmi, ktoré som si našla na internete:

Mierny stoj rozkročný, ľavou rukou som sa pre istotu podopierala o stoličku a začínala som pravou nohou – ohýbanie prstami na nohe, následne krúženie členkov do jednej a do druhej strany, krúženie predkolenia dopredu aj dozadu a nakoniec “ vytáčanie nohy do strany. Potom tento celý istý cvik som spravila s ľavou nohou. Priznám sa, tu som už mala troška problém, kedy mi začalo “ pukať “ v chrbtici, respektívne v krížoch na ľavej strane, pretože som bola dosť stuhnutá, no bolo potrebné pomaly a postupne precvičiť aj túto partiu, pretože som predtým trpela bolesťami krížov. Našťastie po pár cvičeniach má bolesť prešla, keďže som si správne rozcvičila túto časť.


Ďalšia časť cvikov bola zameraná aj na precvičenie chrbtice a rúk, kedy som stála mierne rozkročmo a ruky som mala upažené. Točila som sa jemne do ľavej strany aj s hlavou, pohľad smeroval na stranu kde som sa otáčala a potom na pravú stranu. Medzi posledný cvik patrilo hrbenie chrbtice a pri vyhrbení chrbtice pohľad smeroval hore ( na plafón ). Tak toto boli v krátkosti cviky, s ktorými som začínala ja.

cvicenie pre tehotné

správna obuv je v tehotenstve dôležitá

No a nakoniec ešte pár rád pre cvičenie v tehotenstve:

Počas cvičenia nezabúdajte na dostatok tekutín.

Vyberajte si na cvičenie vhodnú obuv. Pokiaľ ste doma, môžete cvičiť na boso. Taktiež nezabúdajte ani na pohodlné oblečenie.

Ak patríte medzi rizikovú skupinu žien, cvičenie v tehotenstve prekonzultujte so svojim lekárom.

Miestnosť na cvičenie musí byť primerane teplá, vlhká a vyvetraná.

Nerobte prudké pohyby.

Ak ste sa rozhodli pre cvičenie, robte tak aspoň 3 rát do týždňa.

Necvičte s plným bruškom, ani keď ste hladná.

A ešte aby som sa vrátila k samotnému úvodu. Ako som spomínala, cvičenie počas tehotenstva má veľký vplyv na samotné tehotenstvo ako aj na samotný pôrod. Verte či nie, mne cvičenie napomohlo k tomu, aby som mala lepší a rýchlejší pôrod bez komplikácii. Keď som začínala s cvičením, rozmýšľala som, ako mi má pomôcť toto cvičenie lepšie porodiť. No v skutočnosti to bola naozaj pravda. A navyše po pôrode sa mi ľahšie zhadzovali kilečká a dostala som sa rýchlejšie späť do formy. Takže aj pre toto je určite cvičenie v tehotenstve ako sa hovorí tým pravým orechovým 🙂

Prajem všetkým maminkám a budúcim maminkám príjemné tehotenstvo bez komplikácií a ľahký pôrod a veľa úsmevov v každom dni s vašim bábätkom, pretože dieťa je veľkým Darom a nie je nič krajšie ako keď je vaše dieťatko zdravé, vysmiate… a takto vám opätuje vašu lásku…

Prvé príznaky tehotenstva, ktoré každá žena prežíva inak

Tehotenstvo týždeň po týždni – 5 týždeň tehotenstva

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Rady a potraviny pre podporu kojenia | Bio Strava

Poslať komentár

Your email address will not be published.





8 + = desať