Ako zdravo schudnut nie len do leta

Hodnotenie článku

Leto sa nám pomaly blíži a mi rozmýšľame ako čo najrýchlejšie ale pritom bez hladovania schudnúť. V tomto článku sa zameriame nie len ako schudnúť do leta, ale povieme si niečo o rýchlom chudnutí, či je zdravé a mnoho ďaľších informácií týkajúce sa zdravého chudnutia.

 

Dá sa povedať, že zima k nám býva veľmi láskavá, čo sa týka vzhľadu na postave, pretože jednotlivé vrstvy oblečenia dokážu zakryť naše nedostatky vo forme nepekných pneumatík na bruchu a podobne. No horšie je to v lete, keď nosíme vypasované tričká, kde nám vytŕčajú špeky, či túžime si dať krátke kraťase, no naše pribraté stehná nám to nedovoľujú.

Ak chcete naozaj schudnúť a to nie len doleta, ale vo všeobecnosti, mali by ste čím skôr začať zo zdravým chudnutím. Keď poviem zdravé chudnutie mám na mysli zdravú stravu, veľa ovocia a zeleniny a pravidelne športovať. So športom to nemusíte preháňať, ale ak si poviete že idem si na 5 minút zabehať, alebo že v robote som sa dosť našportoval, tak takýmto štýlom určite neschudnete.

Ak budete chudnutie neustále odkladať, tak nemáte šancu sa dopracovať k zdravšiemu životnému štýlu a postupne budete priberať čoraz viac a viac na postave.

Prípravky na chudnutie – pomôžu?

Reklamy na nás číhajú na každom kroku. Či už v televízii, v rádiách, rôznych billboardoch a podobne. Niektorí takýmto reklamám veria, iný v zúfalstve že už nevedia čo majú so sebou robiť podporujú takéto reklamy čo sa týka kúpy prípravkov na chudnutie. Ale verte tomu, neexistuje žiadna tabletka, ktorá vám pomôže schudnúť a navyše keď budete stále jesť šnicle, hranolky, hamburger, coca-colu a iné sladené nápoje a nezdravé jedlá, tak neschudnete. Ak si myslíte, že dám si na to jedno jablko a schudnem, ste na omyle.


Všetko, čo človek zje, môže pribrať, ak nevyužije energiu.

V skutočnosti je to tak, že aj keď zjete 5 banánov za deň s 80 % čokoládou, na to dva jogurty light a nízkotučný tvaroh, tak môžete pribrať, pokiaľ budete celý deň v posteli leňošiť a nič nerobiť. Jedlo, či už zelenina, ovocie, alebo polievky či hlavné jedlá nám majú dať energiu, no ak ju nevyužijeme, telo začne premieňať nevyužitú energiu do tukov a preto priberáme. Preto sa aj hovorí, že navečer by sa nemalo jesť ovocie, pretože obsahuje cukor, ktorý spánkom nestrávime a zbytočne sa nám ukladajú v tele kalórie. Samozrejme netvrdím, že jesť ovocie je zlé, ale večer by sme mali skôr siahnúť po zelenine alebo po nejakom zeleninovom šalátiku. A ak máte chuť na ovocie že neviete odoslať pomaranču, kľudne si ho dajte večer, pretože je vždy lepšie dať si kilo pomarančov ako zjesť jednu celú čokoládu.

 Prečo nechudnem

Biely chlieb, rožok, nejaká sladkosť na desiatu alebo zákusok ku kávičke, k tomu makové slíže a na večeru rezeň s mäsom. Ak preferujete takýto jedálniček, potom sa nemožno čudovať, že kilečká nejdú dolu a vám sa nedarí chudnúť, pretože vaša strava tak pozostáva poväčšine z uhľohydrátov, čo z hľadiska zhadzovania kilogramov, nie je príliš ideálne.

Zbavte sa bielej múky

Možno asi viacerí, ktorý chcú schudnúť poznajú toto pravidlo. Múka zbytočne zlepuje črevá, nedá sa dobre tráviť a hoci nás zasýti na určitý čas tak vedzte, že ak chcete schudnúť, bielu múku je potrebné vynechať. Či už ide o koláče, zákusky, knedľu, chlieb a  pečivo z bielej múky a podobne.

ako odolať sladkemu, chudnutie zabavickaPreč so sladkosťami alebo ako jesť sladkosti a pritom aj schudnúť

Väčšina z nás je závislá na sladkom a bojí sa začať s chudnutím, pretože vedia, že sa budú musieť zbaviť ich obľúbenej čokolády, v lete si nebudú môcť daž žiadnu zmrzlinu, nanuk, proste budú musieť vypustiť všetko sladké, aby mohli úspešne schudnúť. No schudnúť sa dá aj so sladkosťami 🙂 Ako? veľmi jednoducho. V podstate ide o to, že ak máte naozaj svoju obľúbenú čokoládu, ktorej ste kedysi zjedli jednu celú denne, nemusíte sa jej vzdať, stačí, ak sa ju budete snažiť troška obmädziť. Postačia dve malé kocky, ktoré radšej nechrúmte, ale nechajte ju rozplynúť na jazyku, kedy lepšie pocítite chuť a nemusíte jej zjesť veľké množstvo. Veď čokoládu zväčša jeme preto, lebo je sladká a potrebujeme ucítiť túto sladkú chuť na jazyku. No ešte predtým doporučujem si dať pár vlašských orechov, ktoré sú veľmi zdravé a pomôžu zahnať chuť na sladké.

Taktiež sa dajú sladkosti nahradiť sušeným ovocím, ktoré síce obsahuje cukor, ale je to vždy zdravšia alternatíva, ako zjesť nejakú napolitánku. Navyše, ak preferujete zdravé bio potraviny, ako je napríklad aj bio sušené ovocie, ste na správnej ceste, ako čo najefektívnejšie schudnúť.

Rafinované cukry- zbavte sa ich

Na sladenie či už svojej rannej kávy alebo čaju možno použiť umelé sladidlá, alebo prírodné druhy ako je stévia. Ja používam do čaju javorový sirup a čaj je v skutku výborný.  Keď hovoríme o rafinovaných cukroch, nemám na mysli len apolitánky s nezdravým cukrom, džúsy, sladené napoje a podobne, ale mám na mysli aj polotovary alebo jedlá z rýchleho občerstvenia, tzv. fastoody. Zložky v týchto potravinách sú veľmi spracované,  a to zhoršuje ich nutričný prínos pre zdravie. Napríklad pri výrobe rafinovaných obilnín, sa výrobcovia zbavujú celozrnných zdravých zložiek, ktoré poskytujú vlákninu a iné živiny.

Prečo sú rafinované sacharidy nezdravé
Škroby a cukry, ktoré nie sú prijímané zároveň s vlákninou (rozpustnú i nerozpustnú), sa veľmi rýchlo v našej tráviacej sústave rozkladajú až na jednoduché cukry. Tie sú potom cez črevné a čiastočne aj žalúdočnú stenu vstrebávané do krvi a ďalej v pečeni premenené na glukózu. Preto platí, že čím menej vlákniny naša strava obsahuje, tým rýchlejšie sa sacharidy v potravine rozkladajú a tým rýchlejšie a výraznejšie stúpa po konzumácii tejto potraviny hladina glukózy v krvi a tak bude mať potravina vyšší glykemický index- GI. Potraviny s vysokým obsahom rafinovaných sacharidov majú glykemický index veľmi vysoký.

Rafinované sacharidy nemajú v sebe takmer žiadne vitamíny, vlákninu, či minerálne látky, preto ďalší dôvod, prečo by sme mali vypustiť z našeho jedálnička takéto rafinované sacharidy ak chceme schudnúť. Sacharidy sú pre naše telo potrebné, ale nie v takejto nezdravej forme.

 

Potraviny s vysokým glykemickým indexom, alebo ktoré potraviny vynechať ak chceme schudnúť

Ako už bolo spomínané vyššie, vynechajte bielu múku a výrobky z nej, pretože obsahujú vysoký glykemický index. Ďalšími nevhodnými potravinami sú napučané obilniny – cornflakes, burizóny, krehké chleby, pukance, raňajkové lupienky a obilné guľôčky, a na nešťastie by sme sa mali vyhýbať aj niektorým musli tyčinkám, ktoré obsahujú veľa cukru. Sladené nápoje, med, obilné sirupy,  džemy, marmelády či sladené kompóty sú opäť ďalšie potraviny s vysokým glykemickým indexom, ktorým by sme sa pri zdravom chudnutí mali radšej vyhýbať.

 

Cvičenie + zdravá strava = zdravý životný štýl = chudnutie.

 

ako schudnut rychloPotraviny s vysokým glykemickým indexom, alebo ktoré potraviny jesť, ak chceme schudnúť

výrobky z celozrnnej múky – pečivo s vysokým podielom celozrnnej múky, celozrnné cestoviny, hnedá ryža či ryža natural

semená, orechy ( napríklad ľanové semienka, slnečnicové semienka, kešu orechy, vlašské alebo pekanové orechy a podobne. na výber ich je veľké množstvo  )

strukoviny

ovsené a iné obilninové vločky

ovocie a zelenina ( aj vo forme smoothie )

nelúpaná ryža, proso, pohánka, quinoa a výrobky z nich

 

Voda je základom k správnemu a zdravému chudnutiu

Pitný režim sa omieľa stále dokola. Aj keď ho uznávame, ale akosi ho nerešpektujeme. Pitný režim je dôležitý nie len pre samotné chudnutie, ale treba ho dodržiavať , či sme zdraví, alebo chorí, tuční a či chudí. Piť treba neustále. Aj keď športujeme ale aj keď odpočívame. Veľa ľudí však odmietajú vodu z dôvodu, že keď sú v práci, či majú dôležité vybavovačky v meste, nechcú  alebo nemôžu neustále odbiehať na toaletu. No v skutočnosti, ak vypijete denne dostatok vody, vás organizmus si postupne zvykne na to, že nebude vám treba chodiť každú pol hodinu až hodinu cikať. Avšak takýto návyk trvá približne za dva týždne, to znamená, že ak pravidelne každý deň budete piť dostatok tekutín, po dvoch týždňoch sa dopracujete k tomu, aby ste nemuseli každú chvíľu vstávať od pracovného stola a utekať na WC.

voda pitie vody chudnutie

Pitný režim znamená určitú disciplínu. Ak chcete schudnúť, tento bod, ktorý hovorí o dodržiavaní pitného režimu, by ste mali disciplinovane dodržiavať. Snažte sa vypiť aspoň jeden pohár každú hodinu. Nie je to až tak veľa a dá sa na to zvyknúť. Pravidelný pitný režim pomáha naštartovať metabolizmus, pomáha detoxikovať a prečisťuje naše telo od rôznych škodlivín, ktoré sa nám vplyvom nevhodnej stravy dostalo do tela. Ako sa hovorí, niekedy je smäd prezlečený hlad. Niekedy nám postačí dať si pohár vody, ktorý nám pomôže zahnať hlad. Teraz nemyslím, že máte vypiť denne 5 litrov vody a žiadnu stravu, veď oklamem žalúdok. To nie a už vonkoncom nerobte to, že vypijete celý pohár naraz aby ste to mali čím skôr za sebou. Niektorým ľuďom býva po vode ťažko a je to práve z toho dôvodu, že nevedia piť vodu. Pijú ju rýchlo a naraz vypijú veľké množstvo. Ak aj vy patríte k takýmto ľuďom, vedzte, že pri prijatí napríklad 4 dcl vody naraz túto vodu iba rýchlo “ vycikáte“ a z tela sa vám tak neodplavia škodlivé látky a navyše takýmto rýchlym pitím môžu z teba odísť dôležité vitamíny, preto piste postupne, každú hodinu cca 1,5 dcl vody.

Vodu možno nahradiť aj bylinkovými čajmi, avšak nie žiadnymi sladenými nápojmi, džúsmi, ktoré sa javia ako zdravé, no ide len o prifarbenú vodu, ďalej sú nevhodné alkoholické nápoje a podobne. K pitnému režimu sa nepočíta mlieko ani polievka.

Nedostatočným pitným režimom prispievate k obezite, nezdravému životnému štýlu a taktiež môžu vznikať ďalšie problémy, akými sú napríklad dehydratácia, bolesť hlavy, celková telesná únava a slabosť, zníženie pozornosti či frustrácia.

 Šport – rýchly účinok ako zdravo schudnúť

Športom upevňujete svoj cieľ, že chcete schudnúť. Tým, že sa venujete športovaniu, upriamujete svoje myslenie k svojmu zámeru schudnúť a tým posilňujete proces chudnutia. Teda v praxi to znamená, že ak máte chuť na chipsy, či čokoládu, skôr odmietnete tieto nevhodné potraviny, pretože viete že ste na sebe “ dreli “ a čokoláda by vám iba zmarila cestu k úspešnému chudnutiu.

Ak sa síce stravujete zdravo, no necvičíte, vaše telo tak stráca nielen tuky ale aj svaly ( svaly približne 25 % ). No ak sa stravujete zdravo a popritom aj cvičíte, svalov strácate oveľa menej ( cca 5 % ). Ostatné percentá sú tuky. Cvičiť by ste mali aspoň 30 minút, pretože až po prvých 20 minútach cvičenia záťaže sa ako energia používajú sacharidy, potom sa ako palivo začína používať aj tuk. Avšak pozor, ak sa budete nevhodne stravovať ale pritom efektívne cvičiť, s pomyslením že vycvičíte všetky nevhodné potraviny, ktoré ste skonzumovali a napchali do seba, nie je to určité to pravé riešenie ako zdravo schudnúť.

Ak ste sa rozhodli každý deň cvičiť ale vynechali ste dva dni, nezúfajte a nevzdávajte sa tohto vášho cieľa. Nič sa nedeje, netrápte sa. Avšak potom cvičenie nedoháňajte, pretože si môžete spôsobiť svalovicu, ktorá vás dokže odstaviť aj na ďalšie tri dni.

chudnutie, sport leto

 

Ak chcete naozaj schudnúť a bez jojo efektu, mali by ste prehodnotiť svoj doterajší štýl stravovania a postupne vynechávať nezdravé potraviny. Pri zdravom chudnutí nie je vhodné, aby ste si v jeden deň povedali že chcete schudnúť a vynecháte všetky potraviny, ktoré ste doteraz jedli. Je dôležité, aby ste sa postupné zbavovali nevhodných potravín a postupne zaraďovali tie zdravé potraviny.

 

Nezabúdajte, že hladovka nie je vhodným riešením, ak chcete účinne schudnúť, pretože zbytočne si narobíte žalúdočné problémy a pri zistení, že kilá nejdú vôbec dole, siahnete po čokoláde, pretože nebude existovať pre vás žiadna motivácia, keďže si zrejme poviete, že ste držali hladovku 3 dni a kilá mám stále tie isté a tak sa potrebuje troška ukludniť nejakou nezdravou pochúťkou.

Radikálne obmedzenie v množstve prijatej potravy nie je absolútne vhodné pre zdravé chudnutie, pretože zbytočne si spomalíte metabolizmus, telo prepne na núdzový režim a všetko prijaté potom pre istotu okamžite ukladá do tukových zásob. A preto nechudnete, aj keď v podstate nič nejete. Jesť sa má pravidelne. 2 menšie porcie a tri hlavné jedlá počas celého dňa. Samozrejme, dôležité je, aby ste si jednotlivé jedlá rozdelili na celý deň, nie ako poniektorý zvyknú robiť to, že vynechajú obed a večeru si dajú aj dva krát, i keď ide o zdravšiu večeru, no zbytočne si robíte stresy, že stále len jete a z toho neschudnete. Ba práve naopak. Pravidelná a pestrá strava je kľúčom k zdravému chudnutiu.

Ak ste sa už pevne rozhodli, že chcete schudnúť, začnite s týmto svojim predsavzatím čím najskôr, najlepšie hneď, pretože zväčša keď niečo odkladáte, tak to budete aj naďalej odkladať a nikedy sa k chudnutiu nedopracujete. Tu nejde iba o vaše telo, že je na ňom nejaká slaninka, špek, ale ide aj o celkové zdravie, pretože nevhodnou stravou, nevhodným životným štýlom bez pohybu si zbytočne navodzujete choroby. Či už ide o vysoký krvný tlak, cukrovka,  alebo aj obezita a s ňou spojené ďalšie choroby.

 

 

Poslať komentár

Your email address will not be published.





štyri − 1 =